به خدمت امام صادق عليه السلام گفته شد: گروهى از مردمان خدا را معصيت مى‏كنند و مى‏گويند: از خداوند اميد آمرزش داريم!! فرمود:

(كذبوا، ان من رجا شيئا طلبه، و من خاف من شى‏ء هرب منه)؛

«دروغ مى‏گويند، اگر كسى به راستى چيزى را اميدوار باشد به‏ جستجويش برمى‏خيزد، و كسى كه از چيزى به راستى بيمناك باشد از آن مى‏گريزد».

 

هنگامى كه شما در مورد كسى داورى مى‏كنيد و مى‏گوئيد او اهل خير است و يا اهل شر است، پرواضح است كه شما در اين داورى بر مجموعه‏اى از صفات برجسته انسانى و يا بر مجموعه‏اى از صفات نكوهيده اخلاقى تكيه نموده، در مورد صاحب آن صفات داورى مى‏كنيد، آيا ملاك داورى شما گفتار آن شخص است؟ يا كردار او؟ و يا تصميم و نيت او؟

 

اين تعبير امام صادق عليه السلام كه فرمود: «هركس به چيزى اميد داشته باشد، آن را جستجو مى‏كند» مى‏رساند كه اصالت از آن عمل است و فقط بايد كردار انسان ملاك داورى باشد.

 

جد بزرگوارش امير مؤمنان عليه السلام نيز در اين رابطه تعبير لطيفى دارند كه شبيه تعبير امام ششم است، آنجا كه مى‏فرمايد:

(يدعى انه يرجو الله، كذب و العظيم، ما باله لا تبين رجاؤه فى عمله؟! كل من رجا، عرف رجاؤه فى عمله)؛

«ادعا مى‏كند كه اميد آمرزش از خداوند دارد، به خداوند بزرگ سوگند ياد مى‏كنم كه دروغ مى‏گويد، چرا آثار اميدوارى در كردارش ظاهر نمى‏شود؟! هركسى كه چيزى را اميدوار باشد در اعمالش آشكار مى‏شود».

 

اين تعبير صريح است در اينكه هركس چيزى را ادعا كند كه در اعماق دلش به عنوان يك واقعيت رسوخ دارد، ولى آثار آن در رفتار و كردارش با چشم قابل رؤيت نباشد، و با دست قابل‏ لمس نباشد، دروغ مى‏گويد. پس اگر كسى ادعا كند كه به چيزى دلبستگى دارد و داشتن توان و امكانات به سوى آن گام نسپارد و تلاش نكند، در ادعاى خود كاذب است، آرى گاهى انسان خيال مى‏كند كه به چيزى رغبت و دلبستگى دارد، ولى تا هنگامى كه آثار آن در اعمالش لمس نشود خيالى بيش نيست.

 

نيازى نمى‏بينم كه درصدد اثبات اين معنى برآيم كه «اصالت عمل» قول مشهور بين فلاسفه غرب است، بلكه فقط اشاره مى‏كنم كه دين مقدس اسلام پيش از دانشمندان معاصر و پايه‏ گذاران دانش جديد، اصالت را از آن عمل دانسته است، و عمل را معيار سنجش منش انسان قرار داده است.

 

از اين رهگذر ما نيز مى‏توانيم همان سوگند امير مؤمنان عليه السلام را به زبان آوريم و بر خداى بزرگ سوگند ياد كنيم و بگوئيم: هركس ادعاى خدمت و خلوص نسبت به دين و ميهن داشته باشد، تا هنگامى كه آثار صدق و اخلاص در كردارش لمس نشود، دروغگو و نفاق پيشه است.

 

امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:

(المقيم على الذنب و هو يستغفر، كالمستهزي)؛

«شخص گنهكارى كه على‏رغم استغفارش بر گناهان خود ادامه مى‏دهد همانند كسى است كه خدا را مورد استهزاء قرار بدهد».

و نيز فرمود:

(المؤمن قليل الكلام كثير العمل، و المنافق كثير الكلام قليل العمل)؛

«مؤمن كمتر حرف مى‏زند ولى بيشتر عمل مى‏كند، اما منافق- برعكس- بسيار سخن مى‏گويد و كمتر به عمل گرايد.»

 

معيارهاى اخلاقى در فقه امام جعفر صادق عليه‏السلام ؛ ص113